Orto juht: ketid eelistavad kindla peale minevaid tooteid

Eestimaiste kosmeetikatoodete tootja Orto juht Gunnar Laas tõdeb, et uue toote jaekauba sortimenti saamisel on kindla peale minek olulisim, mis tähendab, et turundustugi sageli olulisemgi argument kui toote innovaatilised omadused

Intervjuu Gunnar Laasiga.


Kui raske on olnud pääseda oma toodetega viide suuremasse ketti ja kas mõnda neist on tulnud teistest rohkem veenda?


Ma arvan, et üldjoontes on nõuded tootele ja tootega kaasnevale kõikides kettides samad.
Küsimus on üksikutes nüanssides. Oluline on, kas arendustöö tulemusena valmiv toode vastab jaeketi ootustele või mitte. Siin aitab väga palju n-ö jaekaupmehe toolil istumine, teades, millised on jaeketi strateegia ning sortimendi otsuste tegemise kriteeriumid.
Eesti tootjate eelis on see, et teatakse kohalikke olusid, ollakse samal turul ka tarbija rollis, seega turutunnetus kokkuvõttes tugevam kui rahvusvahelistel brändidel. Hea turutunnetus annab eelise võimalikud stsenaariumid läbi mängida nii võimaliku distributsiooni kui müügimahu ootuste suhtes.
Kiirelt kasvaval jaekaubandusturul tuli uute turule tulevate toodetega vähem tööd teha. Nüüd, kus kaubanduse mahud pigem nullkasvuga, on situatsioon teine. Näiteks aastal 2005 tõi Orto Eesti jaeturule turule 24 uut toodet, aastal 2009 neli toodet. Tootearenduse protsessid kosmeetika on pikaajalised ja kallid, seega uue tootesarja või 3-4 erineva tootega turul läbikukkumine on ettevõttele äärmiselt kulukas.
Siin tõuseb oluliseks jaeketi ja tootja vaheline koostöö. Pole mõtet arendada tooteid, mis tootja endi silmis võivad olla innovaatilised ning vajalikud, kuid millega tootja jaekaubanduse “raamidesse” ära ei mahu.

Kas tunnetate välismaiste kettide puhul, et eestimaisus on sortimenti pääsemisel argument?


Kettidel tuleb kindlasti eestimaste tootjatega arvestada Lõppkokkuvõttes on nii Rimi kui Maxima kliendid Eesti tarbijad oma väljakujunenud ostuharjumustega. Ja suure tõenäosusega Eesti tarbja väga palju Leedu leiba ja Läti jäätist ei osta. Samamoodi oleks meil, Eesti tootjal, riskantne äriplaani teha eesmärgiga võtta 1-2 aastaga kuni 10% Läti kosmeetikaturust.
Toiduainetetööstuses on eestimaise toote osa juba ajalooliselt oluliselt suurem kui kosmeetika ja tarbekeemia osas. Kui vaadata kogu jaekettide müügistruktuuri, siis on selge, et Eesti toiduainetööstuse hääl kostab seal tunduvalt kõvemini kui jaekaubandusse müüvate Eesti keemia ja kosmeetika tööstuse ehk kolme-nelja ettevõtte oma. Viimased on suuremalt pildile saanud viimasel viiel aastal tänu aktiivsele tootearendusele.
Kohaliku tootja eelis on paindlikkus. Hea näide on see, erakordselt sääskederohke
aasta, kus meil õnnestus tänu paindlkkusele ja konkurentide tarneviivitusele sääsetõrjesarja PLIX müügimahtu juuni lõpu seisuga kasvatada 2,6 korda, võrreldes kogu eelmise hooajaga. Ja pool suve on alles ees!
Kokkuvõtvalt arvan, et keti omanike päritolu ei mängi sortimendi pääsemisel suurt rolli. Mängureeglid on kõigile ühed.

Kui suurt konkurentsi pakuvad teile sortimenti pääsemisel rahvusvaheliste suurkorporatsioonide analoogsed tooted?


Kui vaadata meie tooteporfelli tuumikut, siis distributsiooni ja tükimüügi arvestuses oleme paljudes kategooriates võrdsed või isegi paremas positsioonis võrreldes rahvusvaheliste brändidega.

Aga kui raske on uusi tooteid sortimenti lisada?


Mida aasta edasi, seda raskem. Esiteks on jaekaubanduse kiire kasvu aastad seljataga, kus kõik uus lennult haarati. Teiseks on ketid otsuste tegemisel muutunud kaalutlevamaks. Pigem eelistatakse nn kindla peale tooteid, millele tootja pakub turundustuge, millel on piisav käibekiirus ning mis tagavad ketile piisava müügitulu. On selge, et ega jaekett ise toodet n-ö heaks ei tee.
Palju määrab tootja poolt pakutav turundustugi, kui suures mahus ning kui süsteemselt oma brändide müüki toetatake – seda nii otsese turundusena jaekaubandusse kui ka brändi üldise tuntuse kasvu. Selles valguses kipub mõnikord toode oma väärtusega – tarbijalubadused, innovatiivsete tehnoloogiate kasutamine, kosmeetikasektori viimaste trendide toormaterjalide kasutamine – jääma teisejärguliseks, mis on iseensest kurb.
Üha suuremat rolli määravad sortimendis nn private labeli tooted, mis ahendavad tootjate võimalusi. Põhilise osa tootegrupi käibest annavadki peale turuliidrite oma kaubamärgi all olevad tooted.

Kui suureks peate kettidepoolset survet hinnakirjajärgsetele hindadele ning allahindlustele?


Hinnasurve on kasvanud eriti viimastel aastatel.

Toidutootjate sõnul püüavad ketid igal aastal sisseostuhinda langetada ja boonust mõne protsendi võrra tõsta. Kas ka teie puhul?


Ma arvan, et nii toidukaupmeeste kui kosmeetika- ja tarbekeemiat tootvate ettevõtete probleemid on samad ning taanduvad kuule punktile: esiteks koostöö kettide ja tootjate vahel, teiseks indikatiivsed müügimahtude kokkuleppimine, mis oleksid atraktiivsed nii tootjatele kui jaekettidele. Kolmandaks, pakutav sortiment ning selle distributeerimise võimalused jaeketis ning pakutav turundustugi. Viiendaks hankekindlus ja kuuendaks hind.

Kui sageli ja mis põhjusel on teie tooteid sortimendist n-ö välja visatud?


Käib loomulik sortimendi rotatsioon vastavalt toote elutsüklile, uute toodete lisandumisele tootearendusplaani ning müügiedu mitteomavate toodete väljaarvamine sortimendist. See on tootearenduse, jaekaubanduse turu üldiste arengute, tootmisprotsessi ja jaeketi koostööprotsessi loomulik osa.
Teiselt poolt on selge, et sortiment korrastub ja muutub vastavalt jaeketi strateegiale. Nn kodukaupluse valik ei saagi nii lai olla kui hüper- või supermarketis.
Kui vaadata erinevate uuringute tulemusi kosmeetikatoodete ostuharjumustest, siis valdav osa ostudest tehakse kas hüper- ja supermarketis või spetsialiseeritud kosmeetikapoodises. Vastavalt sellele kujuneb välja konkreetse jaeformaadi sortiment.
2-3 aastat tagasi olid ootused tarbimise arengute osas hoopis teised. Arvestades tootearendustsükli pikkust ja kettidesse sissemüügiperioode, nopitakse praegu nendel aastatel tehtud otsute vilju. Ilmselt on praegu lihtsam nendel tootjatel, kes mänginud läbi erinevaid stsenaariumeid, kelle valik on tasakaalustatum ning laiem katmaks riske, mis tingitud majanduse jahtumisest ning jaekettide otsustest.

Äripäev online
Kadri Bank
ajakirjanik

LOE LISAKS
Äripäev 16. juuli ” Sõltuvus jaeketist paneb tootja nööri mööda käima”

Privaatsuspoliitika

Käesolev Privaatsuspoliitika aitab meie veebipõhiste teenuste kasutajal („teie” või „Kasutaja”) aru saada, milliseid isikuandmeid ja muud teavet Atria  Eesti AS („Atria”) oma veebipõhiseid teenuseid pakkudes kogub ja kuidas neid andmeid töödeldakse. Atria Eesti AS omab kaubamärke Maks&Moorits ja Wõro. Privaatsuspoliitika on osa Atria veebipõhiste teenuste kasutustingimustest, millega saate tutvuda veebilehel www.atria.ee . Privaatsuspoliitikat kohaldatakse kõikide Atria veebipõhiste teenuste kasutamisele. Kui veebipõhiste teenuste kasutaja ei nõustu käesoleva Privaatsuspoliitikaga või Atria veebipõhiste teenuste kasutustingimustega, ei tohi ta veebipõhiseid teenuseid kasutada.

„Isikuandmete” all mõeldakse andmeid, mille põhjal on võimalik Kasutajat tuvastada. Atria võib koguda ka mitteisiklikke andmeid, mille põhjal isikut tuvastada ei saa. Samuti võib Atria luua selliseid mitteisiklikke andmeid, eemaldades selle osa isikuandmetest, mille põhjal on võimalik antud isikut tuvastada.

Isikuandmete töötlemine

Atria kogub vaid selliseid isikuandmeid, mis on vajalikud käesolevas Privaatsuspoliitikas määratletud eesmärkide saavutamiseks. Atria kogub veebipõhiste teenuste kasutamisest tulenevaid logiandmeid.

Atria võib kasutada isikuandmeid:

  • veebipõhiste teenuste kasutamiseks;
  • veebipõhiste teenuste haldamiseks ja arendamiseks;
  • veebipõhiste teenuste kasutamise statistika koostamiseks;
  • kontakteerumiseks veebipõhiste teenuste kasutajatega;
  • turustus- ja reklaamimaterjalide Kasutajale saatmiseks;
  • muude Atria toodete ja teenuste arendamiseks;
  • veebipõhiste teenuste ning muude Atria toodete ja teenuste turu- või muude uuringute ja raportite jaoks;
  • Kasutajate analüüsimiseks, et pakkuda neile sobivamat teenust ja sisu;
  • automaatseks otsustamiseks.

Atria kohustub täitma ELi andmekaitsemäärust ((EL) 2016/679), Eesti andmekaitseseadust ja teisi ettevõtte tegevusele kohaldatavaid seadusi ning muid isikuandmete töötlemist käsitlevaid määrusi ja õigusakte ning töötlema isikuandmeid vastavalt teabehalduse ja andmetöötluse heale tavale. Atria töötajad on kohustatud hoidma kõiki isikuandmeid konfidentsiaalsetena.

Andmeid kasutatakse veebilehe kasutamisest, Atria õigustatud huvidest, Kasutaja selgesõnalisest nõusolekust või kliendisuhtest lähtuvalt.

Veebipõhiste teenuste arendamiseks võib Atria kasutada kolmandate isikute pakutavaid vahendeid, nagu Google Analytics.

Andmete avaldamine, edastamine või kustutamine

Atria ei avalda oma veebipõhistes teenustes Kasutajate isikuandmeid. Veebipõhiste teenuste kasutaja võib veebipõhiseid teenuseid kasutades oma isikuandmed ise avalikustada, näiteks veebipõhistes teenustes kommenteerides või kasutades oma nime veebipõhiste teenuste kasutajatunnuse/kasutajanimena. Atria ei vastuta selliste andmete kaitsmise eest, mille Kasutaja on ise veebipõhist teenust kasutades avalikustanud.

Atria ei edasta teie isikuandmeid ilma teie nõusolekuta turustuse, turu-uuringute, küsitluste või andmebaaside koostamise eesmärgil kolmandatele isikutele. Isikuandmeid võidakse kasutada suunatud reklaamiks veebipõhiste teenuste osutamise raames ja muul sarnasel eesmärgil ning teie loal ka Atria teenuste ja toode turustamiseks e-posti teel.

Atria võib kasutada salvestatud andmete töötlemiseks vajalike tehniliste lahenduste ja teenuste hankimiseks väliseid teenusepakkujaid ning kasutada salvestatud andmete avamiseks spetsiaalset tehnilist kasutajaliidest. Isikuandmeid võidakse jagada selliste teenusepakkujate ja kolmandate isikutega selles ulatuses, nagu on vajalik võrguteenuste hooldamiseks, arendamiseks ja pakkumiseks. Atria võib kasutada ka kolmandate isikute pakutavaid teenuseid, nagu e-posti teenused, krediitkaarditeenused, andmeanalüüsi- ja äriühingute andmete pakkumise teenused. Atria jagab isikuandmeid eeltoodud kolmandatele isikutele vaid selles ulatuses, mis on vajalik nende teenuste pakkumiseks. Atria ei vastuta nende kolmandate isikute tegevuse või rikkumiste eest.

Atria võib jagada mitteisiklikke andmeid (nagu anonüümsed andmed Kasutaja kohta, veebipõhiste teenusteni juhatanud saitide aadressid ja veebipõhisest teenustest väljumiseks kasutatud aadress, platvormitüübid, veebiteenuste kasutamine nagu linkidel, ikoonidel või piltidel klõpsimine jne) kolmandatele isikutele, aitamaks neil teatud sisude kasutusviisidest aru saada. Erandjuhtudel võib isikuandmeid kolmandatele isikutele avaldada olukordades, mille puhul kehtiv seadus või määrus või mõni muu ametiasutuses välja antud korraldus seda nõuab või veebipõhiste teenuste kasutustingimuste täitmise jälgimiseks ja tagamiseks ning veebipõhiste teenuste ohutuse tagamiseks.

Atria võib avaldada isikuandmeid seoses võimaliku tehingu või vara omandamisega, kus Atria või selle üksus või osa neist müüakse andmete saajale.

Reeglina ei tohi isikuandmeid edastada väljapoole Euroopa Liitu või Euroopa Majanduspiirkonda. Kui isikuandmeid edastatakse väljapoole Euroopa Liitu või Euroopa Majanduspiirkonda, tagatakse isikuandmete töötlemise turvalisus ja asjakohasus lepinguga, kus on ära toodud andmekaitsemäärusele vastavad Euroopa Komisjoni lepingu tüüptingimused, või teisi asjaomaseid kaitsemeetmeid kohaldades.

Atria ei vastuta kolmandate isikute tegevuse (kaasa arvatud inimesed, ettevõtted ja teenused), kolmandate isikute veebilehtede sisu, Kasutaja poolt kolmandatele isikutele antud teabe kasutamise või muude toodete või teenuste eest, mida kolmandad isikud võivad pakkuda isegi siis, kui selline teenus on seotud Atria veebipõhiste teenustega, nagu näiteks sotsiaalmeedia sõnumiteenused.

Säilitame Kasutaja isikuandmeid vaid seni, kuni neid on vaja käesolevas Privaatsuspoliitikas määratletud kasutuseesmärgi saavutamiseks. Lisaks võidakse teatud andmeid säilitada kauem, kui see on vajalik seaduses sätestatud kohustuste täitmiseks.

TÖÖTAJATE PRIVAATSUSTINGIMUSED

VASTUTAVA TÖÖTLEJA  KONTAKTANDMED

Atria Eesti AS
Metsa 19
Valga

Lisateabe saamiseks privaatsuse ja isikuandmete töötlemise kohta võtke meiega ühendust aadressil info.estonia@atria.com

MILLE JAOKS ME TEIE ISIKUANDMEID KASUTAME JA MIKS?

Teie isikuandmete  töötlemise  vajadus tuleneb Teie ja ettevõtte vahelisest töösuhtest. Teie isikuandmete töötlemisel täidame ja arvestame tööandjana kõiki meie õigusaktides sätestatud õigusi ja kohustusi.

Teie isikuandmeid kogutakse ja Teie andmeid sisaldavaid tööalaseid andmekogusid luuakse värbamisprotsessis, töösuhte loomisel, töösuhte ajal ja  töösuhte  lõppedes.

MILLISEID ISIKUANDMEID ja TEAVET ME KOGUME?

Töödeldavateks isikuandmeteks on nimi, sünniaeg, aadress, telefoninumber, e-posti aadress, isikukood, andmed hariduse kohta, andmed varasema töökogemuse kohta, keelteoskus, eluloo kirjeldus, ametioskused, muud andmed tööle kandideerimise kohta ja kõik muud edastatud andmed.

KUIDAS ME TEIE ISIKUANDMEID HALDAME JA KAITSEME?

Teie andmeid töötlevad tööandja poolt määratud isikud (volitatud töötlejad), kes kasutavad Teie andmeid ainult õigusaktides sätestatud viisil ja ulatuses ja/või ettevõtte juhtimissüsteemide nõuete täitmiseks.

Teie isikuandmeid ja muud Teie kohta kogutud teavet käsitletakse parima võimaliku hoolega. Kolmandatele isikutele (s.h. ametiasutustele, kindlustus- ja pensionifirmadele, pankadele, ametiühingutele, EÜ-le; teenust osutavate kolmandate osapoolte töövõtjatele vms) võimaldatakse ligipääs Teie andmetele ainult vajalikel juhtudel ja vajalikus ulatuses ning Teie nõusolekul või taotluse alusel.

Kui õigusaktides ei ole sätestatud Teie andmete edastamise kohustust ning selline vajadus ei tulene ettevõtte igapäevatöö vältimatust korraldamisest, küsib tööandja alati eelnevalt Teie nõusolekut.

Kõik meie partnerid, kellel võib olla ligipääs Teie andmetele, kinnitavad meile valmisolekut täita ELi andmekaitse määruse (GDPR), Isikuandmete kaitse seaduse (IKS) ja teiste õigusaktide nõudeid.

Atria Eesti infoturvet juhitakse kooskõlas Atria Grupi isikuandmete töötlemise poliitikaga. Kogu isiklik teave on parimal võimalikul moel kaitstud loata juurdepääsu ning tahtmatu või ebaseadusliku töötlemise eest.

Atria Grupi isikuandmete töötlemise poliitikat kohaldatakse kõigis Atria Eesti infovahendite ja andmekogudega seotud protsessides. See kehtib Atria Eesti töötajate, partnerite ja klientide andmetöötlusele ning kui tekib vastuolu Atria Eesti isikuandmete töötlemise reeglite ja Atria Grupi isikuandmete töötlemise poliitika vahel, kohaldatakse viimast.

Atria Eesti süsteemide ja protsesside turvalisus on kõrgel tasemel ning on parimal võimalikul moel kaitstud sissemurdmise ja teenusetõkestamise rünnakute eest.

Alates 25. maist 2018 järgime isikuandmete kogumisel ja töötlemisel ELi andmekaitse üldmääruse (GDPR) nõudeid. Juurdepääsu isikuandmetele jälgitakse kooskõlas õigusaktidega ja vastavalt headele tavadele.

Teie andmeid ei edastata väljaspool ELi ega Euroopa Majanduspiirkonda, välja arvatud ettevõtte aadressiraamatu teave meie grupi ettevõttele.

KUI KAUA ME TEIE ISIKUANDMEID SÄILITAME?

Säilitame Teie isikuandmeid ja muud töösuhte ajal kogutud isiklikku teavet vastavalt kehtivatele õigusaktidele. Andmete säilitamise tähtajad on sätestatud õigusaktides ja/või ettevõtte asjaajamisreeglites. Ettevõte võib säilitada Teie andmeid kauem, kui õigusaktid seda nõuavad vaid juhul, kui on olemas õigustatud põhjused teabe säilitamiseks.

Teie õigused andmesubjektina:

Teil on õigus:

  • Saada mõistliku aja jooksul vastava nõude esitamisest ligipääs Teie enda isiklikele andmetele ja muule Teie kohta kogutud teabele ja saada elektrooniline või paberkandjal koopia teie kohta kogutud isikuandmetest või muust teabest
  • Nõuda põhjendatud juhtudel Teie isikuandmete parandamist;
  • nõuda Teie kohta kogutud teabe, s.h. isikuandmete kustutamist kui selle teabe säilitamiseks õigusaktidega sätestatud tähtaeg on möödunud ning ettevõttel puudub mõjuv põhjus teabe edasiseks säilitamiseks
  • Nõuda mõjuval põhjusel Teie isikuandmete töötlemise piiramist või isikuandmete töötlemise keelamist. Tööandja nõudmisel peate avaldama ning tõendama nõude aluse.
  • Põhjendatud juhtudel nõuda isikuandmete ülekandmist teise süsteemi

Oma  õiguste realiseerimiseks kontakteeruge tööandjaga e-postiaadressil  info.estonia@atria.com.

Kui märkate isikuandmete töötlemisel puudusi, on Teil õigus pöörduda viivitamatult tööandja poole ning nõuda rikkumise kõrvaldamist. Kui tööandja mõistliku aja jooksul rikkumist ei kõrvalda, siis võite esitada Andmekaitseinspektsioonile kaebuse aadressil info@aki.ee.